• Wystarczy minuta, aby się przywitać, godzina na pożegnanie to za mało...

• Pożegnalne spotkanie, na którym  rozdawano nagrody za najlepsze wyniki w konkursach i za pracę zespołów nad projektami realizowanymi podczas pobytu w Grecji.  Zwycięzców nagrodziliśmy również głośnymi oklaskami na stojąco. Podziękowaliśmy także organizatorom naszego pobytu w Grecji, pilotowi grupy oraz nauczycielom sprawującym opiekę nad nami.  Na koniec naszego pobytu w Platamonas została zorganizowana dyskoteka. To był dla nas dzień pełen wrażeń, szkoda że nasza przygoda w Grecji dobiega już  końca.

Bartosz Krzyżek, klasa 6b

• „Aktywni Błękitni” i bezpieczne wakacje nad wodą

• 1 czerwca 2023 r. w ramach realizacji programu edukacyjnego „Aktywni Błękitni – szkoła przyjazna wodzie”, uczniowie klas 1a, 5a, 6b oraz 7a uczestniczyli w zajęciach na przystani Oleckiego Klubu Wodnego. Sierżant Paulina Zawistowska oraz młodszy aspirant Paweł Kowalewski z patrolu wodnego Komendy Powiatowej Policji w Olecku opowiedzieli, jak wygląda służba na otwartych wodach i zapoznali z wyposażeniem łodzi patrolowej. Przypomnieli uczniom najważniejsze zasady bezpiecznego spędzania czasu wakacyjnego nad wodą (rzeka, jezioro, morze). Dodatkowo opiekunowie klas omówili rolę aktywności fizycznej oraz zdrowego stylu życia.
            Zajęcia zorganizowali nauczyciele Iwona Truchan, Alina Kalinowska, Ariel Tusznio oraz Wojciech Jegliński.

Wojciech Jegliński

• Ekopracownia - zielone serce szkoły

• We wtorek, 6 czerwca 2023r., w Warmińsko - Mazurskim Urzędzie Wojewódzkim odbyły się obchody 30 - lecia Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie. Podczas wydarzenia zostały wręczone promesy dla szkół wytypowanych w konkursie "Ekopracownia- zielone serce szkoły". Otrzymaliśmy jedną z nich. Cieszę się, że w nowym roku szkolnym uczniowie oleckiej "Dwojki" będą mogli korzystać z nowej pracowni przyrodniczej.

Iwona Narkiewicz-Bielska

• Tanecznym krokiem

• Po obiedzie i obowiązkowej sjeście pojechaliśmy do teatru w miejscowości Egani na naukę tańców greckich. W ten sposób poznaliśmy kolejne elementy greckiej kultury, a sam taniec był bardzo przyjemnym doświadczeniem. Towarzyszyła nam zaprzyjaźniona grupa uczniów z Komorników, z którymi na koniec zajęć wykonaliśmy popularną „belgijkę”.

Dominik Krzyżek, klasa 6b

• Masyw Olimpu - prezentacja w Canva

• We środę 7 czerwca nie narzekaliśmy na brak aktywności.  Przed południem pojechaliśmy na zajęcia dotyczące tworzenia prezentacji na platformie Canva. Odbyły się one w centrum szkoleniowym OES Platamonas, gdzie wykonaliśmy w grupach prezentacje, których tematem przewodnim było położenie i ukształtowanie Olimpu.

• "Jak nie czytam, jak czytam"

• W dniu ️7 czerwca2023  o godz. 10.00 w całej Polsce odbyła się V. edycja ogólnopolskiej akcji „Jak nie czytam, jak czytam”. Jej celem  była promocja czytania w prosty, radosny sposób.  Akcji towarzyszyła próba bicia rekordu liczby osób czytających w jednym momencie. W ubiegłym roku wzięło w niej udział 406 825 osób.
            Nasza szkoła również podjęła to wyzwanie. Chcieliśmy pokazać, że czytają wszyscy: przedszkolaki, uczniowie, nauczyciele oraz rodzice. W  272-osobowym gronie spotkaliśmy się na boisku szkolnym. Rozpoczęliśmy od wspólnego zdjęcia. Po cichym czytaniu i rozmowach o książce przeprowadziliśmy eksperyment "Zróbmy hałas czytelniczy" - wszyscy głośno czytaliśmy swoje książki w tym samym czasie. Na zakończenie tańczyliśmy z książką na głowie. Było upalnie ale daliśmy radę  Równocześnie 30 uczniów i 5 nauczycieli naszej szkoły uczestniczyło w akcji oddając się lekturze nad brzegiem Morza Egejskiego w Grecji.  Super ‼️  W sumie w "Dwójce" jak nie czytało, jak czytało 307sób.Dziękuję wszystkim za obecność i wspólną zabawę. Pani Marcie K., Iwonie N., Dianie Z. dziękuję za fotki i filmiki

Katarzyna Kozłowska

• Z historii dawnej Grecji

• Wtorek 6 czerwca był dziewiątym dniem naszego pobytu w Grecji. Wcześnie rano pojechaliśmy do twierdzy Platamonas, która ma bardzo interesującą historię. Została ona zbudowana przez Bonifacego z Monrerratu. Po jego śmierci zamek przechodził w różne ręce, od Bizantyjczyków przez Wenecjan, aż po Turków Osmańskich. Niestety, nie zachowało się wiele z tej budowli. Jednak jej zewnętrzne mury stanowią doskonałe miejsce do obserwacji okolic Zatoki Termajskiej i gór Olimpu. Byliśmy zachwyceni widokiem na wybrzeże Platamonas i Nei Pori, który się stąd roztacza. W dodatku spotkaliśmy tam wiele dzikich żółwi  oraz jednego węża. Po opuszczeniu zabytkowej budowli pojechaliśmy na targ w miejscowości Leptokaria.  Wykonaliśmy tu kolejne zadanie projektowe, komunikując się przy okazji w języku angielskim z mieszkańcami tej okolicy. Mogliśmy też zakupić pamiątki oraz lokalne produkty, z których słynie grecka kuchnia. Następnie udaliśmy się w kierunku centrum informacji o Narodowym Parku Olimpijskim. Pobyt w tym miejscu pozwolił na zdobycie informacji o najwyższym masywie górskim – Olimpie oraz o faunie i florze Środkowej Macedonii (region administracyjny Grecji położony w północnej części kraju).

Jan Kirszling, klasa 7a

• Dzień Dziecka w Dwójce

• Jak zwykle 1 czerwca obchodziliśmy najulubieńszy dzień w roku „Dzień Dziecka”.  W tym roku szkolnym organizacją święta zajął się Zarząd Samorządu Uczniowskiego.
                Na pierwszej lekcji pracowaliśmy w zespołach i wypisywaliśmy cechy szczęśliwego dziecka na kolorowych karteczkach. Następnie wszystkie zespoły umieściły swoje przemyślenia na jednym dużym plakacie. Wszystkim bardzo spodobał się efekt naszej pracy. Druga lekcja, upłynęła nam na nauce piosenki „Góry do góry”, którą na trzeciej lekcji wspólnie z gośćmi (Panią Sylwią Wieloch - zastępca burmistrza i Panem Sławomirem Hatalskim – sekretarz Gminy Olecko) odśpiewaliśmy na boisku szkoły.
                Kolejną atrakcją była II edycja konkursu „Mam Talent”, okazało się, że w naszej szkole jest dużo uzdolnionych dzieci w wielu różnych dziedzinach. Obejrzeliśmy 14 występów, na koniec każdy uczestnik dostał słodki upominek od Samorządu Uczniowskiego, a teraz czekamy na wyniki.

Anna Kaczor

• Karol Sobczak Burmistrz Olecka wręczył nagrody laureatom Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym 2023

• W środę w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Olecku Karol Sobczak Burmistrz Olecka wręczył nagrody laureatom Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym 2023. 28 kwietnia 2023 r. w Szkole Podstawowej Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. Jana Twardowskiego odbyły się powiatowe eliminacje Warmińsko – Mazurskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym dla uczniów szkół podstawowych z terenu powiatu oleckiego. Uczniowie zmagali się w konkurencjach tj.: -test z przepisów ruchu drogowego, - jazda sprawnościowa rowerem po torze przeszkód,-udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej. Grupa II (13-15 lat)
            I miejsce: Szkoła Podstawowa  Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku w składzie: Daniel Bomber, Marek Skrocki, Wojciech Szałkowski.

Brawo Daniel, Wojtek i  Marek. Gratulacje opiekunowi p. Janowi Najechalskiemu

• Integracja i zabawa

• Poniedziałek 5 czerwca był ostatnim dniem długiego weekendu w Grecji, ponieważ w kościele prawosławnym obchodzono dziś uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Po śniadaniu razem z nauczycielami poszliśmy nad morze oraz na basen. Korzystaliśmy z pięknej pogody i coraz wyższych temperatur, które sprzyjają aktywności nad wodą. Pan Kamil Marzec, nasz pilot, przygotował hotelową zabawę polegającą na zdobywaniu przez grupy informacji na temat hotelu „Cronwell” oraz jego otoczenia. Po zabawie odbył się mecz piłki nożnej, w którym wzięli udział uczniowie SP 2 w Olecku oraz zaprzyjaźniona grupa ze szkoły w Komornikach (woj. wielkopolskie).

Magdalena Okońska, klasa B

• "Najpiękniejsze rzeczy na świecie są za darmo". Autor nieznany

• Jak zwykle, dzień zaczęliśmy od pysznego śniadania, po którym wybraliśmy się z nauczycielami na plażę i na basen, z którego korzystaliśmy aż do obiadu. O godzinie 16.00 4 czerwca wyjechaliśmy na krótką wycieczkę do Litochoro . Miejscowość ta jest położona na wysokości ok. 300 m n.p.m. u podnóża Olimpu, w pobliżu Riwiery Olimpijskiej oraz jest dobrym punktem wyjścia dla osób, które chcą wejść na szczyt Olimpu. W centrum Litochoro znajdują się niskie kamienne domy pokryte dachówką, popularne dla terenów greckiej Macedonii. Właśnie stamtąd ruszyliśmy  nad wąwóz Enipeas, który doprowadził  nas do pięknego wodospadu, gdzie zrobiliśmy zdjęcia grupowe. Łaźnia Zeusa to naturalny basen , który utworzył się na potoku Olympos, a jego nazwa jest związana z mitologią i opowieścią, że Zeus miał w niej zażywać kąpieli. Po wycieczce tą malowniczą okolicą wstąpiliśmy do sklepu z pamiątkami, gdzie poczęstowano nas herbatą z gojnika, którą nazywa się też „górską herbatą” i ceni za właściwości zdrowotne.

Julia Cendrowska, klasa 8b

• Wśród skał zawieszonych w powietrzu

• Sobota 3 czerwca była kolejnym dniem pobytu w Grecji, który dostarczył nam niezapomnianych wrażeń. Z samego rana wsiedliśmy do autokaru i dotarliśmy do północno – zachodniego krańca Tesalii w środkowej części Grecji.  Znajduje się tam masyw gór o nazwie Meteory, które osiągają wysokość do 540 m n.p.m. Widok na te imponujące wzniesienia zapiera dech w piersiach. Na szczytach gór znajdują się prawosławne klasztory (monastyry), których początki sięgają XIV w. Zwiedzaliśmy tylko jeden z nich – byliśmy w klasztorze pod wezwaniem Świętego Stefana, a pięć pozostałych podziwialiśmy w drodze do monastyru. Towarzyszyła nam przewodniczka, która zajmująco opowiadała o historii tych niezwykłych obiektów.  Dowiedzieliśmy się od niej m. in., że pierwsze wspólnoty religijne pojawiły się w Meteorach już w X w. a mnisi na początku mieszkali w jaskiniach. Budowa klasztorów była niezwykle trudna, ponieważ wszystkie materiały i narzędzia były  wciągane na linach, a odwiedzający również tylko w taki sposób mogli się tam dostać. Współcześnie turyści korzystają ze schodów i pomostów, które specjalnie dla nich zbudowano.
            U podnóża gór rozciąga się malownicze miasteczko o nazwie Kalambaka, w którym też się zatrzymaliśmy. Byliśmy również w pracowni ikon, która mieści się u podnóża Meteorów. Poznaliśmy techniki tworzenia tych cennych obrazów o tematyce sakralnej i mogliśmy zakupić pamiątki z tego miejsca.

Zofia Kirszling, klasa 8a

• To tutaj kręcono film „Mamma Mia”!

• Dziś (2 czerwca) w hotelu jedliśmy jedynie śniadanie oraz późną kolację po powrocie do „Cronwell Platamos Resort”.  Z samego rana wybraliśmy się autokarem do portu Achillio, skąd popłynęliśmy statkiem  na wyspę Skiathos. Leży ona w zachodniej części Morza Egejskiego i jest bardzo mała, bo jej powierzchnia wynosi zaledwie 49 kilometrów kwadratowych. Na Skiathos podziwialiśmy urocze, białe domki i wąskie uliczki zachęcające do niespiesznych spacerów, a także dotarliśmy na punkt widokowy przy wieży zegarowej. Tam zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia. Szkoda, że nie mogliśmy przedłużyć pobytu w tej pięknej scenerii, która została także upamiętniona we fragmentach filmu „Mamma Mia”.
            Kolejne dwie godziny znów spędziliśmy na statku „Elisabet Cruises I”. Nikt się jednak nie nudził, bo oprócz podziwiania pięknych widoków mogliśmy uczyć się tradycyjnego tańca greckiego.

Amelia Bernecka, klasa 8b

• 50 lat współpracy Olecko - Marly: trzeci dzień wizyty 10 maja 2023r.

• Ropzoczęliśmy od udziału w oficjalnym odsłonięciu tablicy pamiątkowej Marly – Olecko. Młodzież miała zorganizowany czas na sport i rozrywkę. Grali w bule oraz golfa.  Natomiast dorośli udali się na zwiedzanie strefy ekonomicznej Marly. Zakładów produkujących tablice suchościeralne oraz zapachy.
            Następnie spotkaliśmy się w Marly High School z dyrektorami szkół podstawowych w celu nawiązania współpracy. Na miejscu spotkaliśmy się z dyrektorem Legrandem, ale także z 4 dyrektorami i nauczycielką szkół w Marly (pani Davoine, pani Robert, pani Lardenois, panie Selle i Madame Selle). Wymieniliśmy się z przedstawicielami miasta (Hélene Martin, Estelle Boute, Jean-Claude Villain i Assia Lazreg) informacjami na temat różnic edukacyjnych pomiędzy naszymi krajami. Wszyscy wyrazili chęć nawiązania współpracy oraz rozwijania wymiany między szkołami w Marly i Olecku.
            Na zakończenie spotkania zostaliśmy zaproszeni na obiad  przygotowany przez szefa kuchni Kolegium, a uczniowie wolontariusze pod kierunkiem nauczycielki podali nam posiłek za co jesteśmy im bardzo wdzięczni.
            Następnie zostaliśmy zaproszeni na cudowny koncert w Marly Music School w wykonaniu gitarzystów, którzy zachwycili nas swoimi melodiami.
            Ostatnim punktem naszej wizyty była oficjalna kolacja z okazji 50 lat współpracy Olecka z Marly w obecności Mera Ville de Marly  Jean-Noël Verfaillie oraz Radnych Rady Miejskiej.

Ville de Marly

• 50 lat współpracy Olecko - Marly: drugi dzień wizyty 9 maja 2023r.

• Drugi dzień wizyty rozpoczęliśmy wizytą we francuskiej piekarni. Niezwykli właciciele Pâtisserie Boulangerie Aux Délices, A et P Fournier pokazali nam swój zakład pracy oraz sposób produkcji francuskich wypieków. Szczególnie ważne było dla nas spróbowanie prawdziwych, francuskich croissantów.
            Byliśmy zachwyceni polskimi akcentami widocznymi na terenie całego miasta. Panująca atmosfera mimo padającego deszczu była bardzo gorąca.
            Następnie udaliśmy się do  Centre Social Les Floralies, gdzie rodziny z dzielnicy Floralies zaproponowały posiłek Ch'ti z menu: ciasto maroille, delfińskie zapiekanki, ch'tiramisu. Była to doskonała okazja dla naszych ósmoklasistów, aby uczestniczyć w przygotowywaniu posiłku.
            Dorośli z naszej delegacji zostali zaproszeni do zwiedzenia Centre Social Les Floralies oraz rozmowy na temat funkcjonowania i finansowania ośrodka.
            Podczas wspólnego posiłku mieliśmy okazję porozmawiać z Polakami, którzy mieszkają w Marly.
            Kolejnym punktem naszej delegacji było zwiedzanie szkoły zawodowej, gdzie zostaliśmy bardzo miło przyjęci przez Pana Dyrektora oraz nauczycieli. Zwiedziliśmy hale, w których francuska młodzież uczy się zawodów zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem rynku pracy. Widzieliśmy piękne prace przygotowane przez uczniów na zaliczenie wykonane z drewna oraz wybudowane i zaprojektowane pomieszczenia. Zaprezentowano nam urządzenie do druku 3D z betonu. Nasza młodzież miała okazję we współpracy z młodzieżą francuską wydrukować i przygotować imienne statuetki.
            Następnie udaliśmy się na koncert zespołu Klouskis, który przygotował polskie piosenki. Zgromadzona publiczność śpiewała piosenki i cudownie bawiła się wspominając Polskę.
            Tymczasem polska młodzież z delegacji również spędziła wspaniały wieczór w towarzystwie dzieci z Rady Miejskiej Dzieci Marly, ale także małych Marlysijan polskiego pochodzenia i całkowicie dwujęzycznych. Radości rywalizacji nie było końca.

• 50 lat współpracy Olecko - Marly

• Początek maja 2023 roku był dla naszej społeczności szkolnej bardzo ekscytujący. W dniach 8 – 11 maja 2023r. wzięliśmy udział w oficjalnej wizycie 9 osobowej delegacji z Olecka w Marly we Francji.Wraz z Zastępcą Burmistrza Olecka Panią Sylwią Wieloch, Przewodniczącą Rady Miejskiej Panią Alicją Stefanowska, pierwszym Burmistrzem Olecka Panem Wojciechem Kotem spędziliśmy 4 dni we Francji. Naszą szkołę reprezentowali: Pani dyrektor Iwona Narkiewicz-Bielska, Pan Wojciech Jegliński oraz uczniowie klas ósmych: Pola Bedyńska, Julia Szymulewska, Jakub Kowalczyk oraz Franciszek Zabłocki.Był to niezwykły czas wypełniony spotkaniami, poznawaniem historii współpracy Olecka i Marly oraz osób, które dały początek tej przyjaźni. Otaczali nas cudowni ludzie.Szczególne podziękowania kieruję do @AuroreFareneau-Fournier, @ArnaudMichel, @PatrickLemaire, @CélineThuin i @FlorenceAnderlin za opieką nad naszą delegacją podczas realizacji planu wizyty przygotowanego przez francuskich przyjaciół. Merowi @Jean-NoëlVerfaillie dziękuję za wspólnie spędzony czas oraz otwartość na dalszą współpracę.
            Burmistrzom Olecka oraz Panu Wojciechowi Kot dziękuję za wsparcie finansowe naszej wizyty w Marly. Jest to nieoceniona pomoc w rozwoju młodego pokolenia Polaków oraz ogromne wsparcie w nawiązaniu współpracy z francuską szkołą. Wyrazy uznania kieruję do Poli, Julii, Kuby i Franka, którzy godnie reprezentowali nasze miasto i szkołę.